קידום אורגני ב- 2023: האם כדאי לכם להשקיע ב- SEO?

בינה מלאכותית

מערכות AI, כמו ChatGPT, יוצרים שינויים טקטוניים שיגרמו לצונאמי של שינויים בעולמות השיווק ו- SEO בפרט. האם הגל הזה ימחק את הצורך ב- SEO? האם עדיין כדאי להשקיע בקידום?

בטח הייתם רוצים תשובה קצרה וחד משמעית – להשקיע או לא להשקיע ב-  SEO. הלוואי והייתי יכול לתת לכם תשובה קצרה לשאלה המרתקת – האם הקידום האורגני ישרוד את הטלטלה שמגיעה מצד ChatGPT. האם התחום יעלם כמו סרט הצילום עם המצאת האייפון, או שמא נראה אותו משתנה וממציא את עצמו מחדש לאור האיומים וההזדמנויות החדשים. כדי להבין, בואו לזרום לאורך קו המחשבה שלי. או שפשוט תדלגו לסוף המאמר למסקנות.   אם אתם חיים בכדור הארץ, לא יכלתם לחמוק בחודשים האחרונים מהדיונים והחדשות על ChatGPT ו- AI בכלל. המערכת שמציגה יכולת כתיבה שלא דמיינו שמכונה תוכל לייצר, מתדלקת דיונים על היכולת שלה לשנות תחומים שלמים, כולל רפואה, עריכת דין, שירות לקוחות וכמעט כל תחום שכולל בתוכו איזשהי תקשורת בין אנשים ותוכן. בפורומים של מקדמי אתרים, תחום שברובו מושתת על תוכן, הדיונים נעים מאופטימיות זהירה ועד לאזהרות אפוקליפטיות על סופו המתקרב (במהירות) של התחום. לא זכור לי שינוי טכנולוגי שיצר כאלה גלי חששות – אולי זה מזכיר במשהו את הפחד מהמהפיכה התעשייתית, אז אנשים חששו מהפיכה למשרתי המכונה בפס ייצור (מיטיבי לכת בקולנוע מכירים סצנות בולטות מהסרטים זמנים מודרניים של צ'ארלי צ'אפלין, ומטרופוליס של פריץ לאנג).

איך AI משנה את עולם ה- SEO?

ניתן לחלק את השינויים לשניים: 

בצד האחד, הצד של המחפשים. אם עד היום התרגלנו לחפש תשובות במנוע החיפוש ולקבל סדרה של תוצאות, ומתוכן לבחור את זו שנראית לנו הכי רלוונטית. ChatGPT ודומיו, כבר כיום יודע לתת תשובות די מדויקות לגבי טווח מאוד רחב של תחומים. כבר כיום רבים מדווחים שהם מתבססים על ה- AI כדי לקבל תשובות מפורטות במקום להשתמש במנוע החיפוש. מיקרוסופט לקחה את זה לשלב הבא, והיא כבר בתהליכי שילוב של תשובות ChatGPT לצד תשובות מנוע החיפוש שלה (כרגע רק בארה"ב).

המשמעות היא שחלק גדול מהחיפושים כלל לא יכנסו לאתרים כדי לקבל תשובות לשאלות, בעיקר כאשר מדובר בחיפושים הקשורים במחקר ואיסוף מידע (כמו: איזה מכונת כביסה כדאי לי לרכוש).

 

השינוי השני מתרחש בעולם המקדמים. עולם ה- SEO התבסס עד היום בעיקר על הניסיון להתאים את האתרים לאלגוריתם של גוגל, אלגוריתם שמורכב מיותר מ- 250 פרמטרים שונים למדידת התאמת התוכן לחיפוש שהגולש מבצע. עם זאת בשנים האחרונות, הושם דגש מיוחד על איכות התוכן והרלוונטיות שלו לגולש. התוכן ביסס את מעמדו כשליט העל של השיווק.

ואז הגיע ה- AI, ואיתו האפשרות לייצר תוכן סביר ברמתו התקצרה משעה למספר דקות. המשמעות היא שאנו עומדים להיות מוצפים בתכנים, ובכך קשה בהרבה להבחין בין מקדם אחד למשנהו, וכל האתרים יזכו להזרקה של תכנים שיצמצמו פערים. אם בעבר אתר איכותי ביסס את מעמדו באמצעות תוכן איכותי שנאסף ונכתב לאורך מאות שעות של כתיבה, כיום כל אתר יכול לייצר תוכן כמעט דומה בכמה ימים של עבודה מאומצת.

כיצד SEO יתאים את עצמו לעולם החדש?

תוכן יצירתי יותר:
בעולם בו כולם מייצרים תוכן דומה בקלות, מי שידע לייצר תוכן שבאמת עונה על צורך הלקוחות ישיג יתרון על פני המתחרים. כך לדוגמא, תוכן קצר יותר אך שעונה בצורה מדויקת יותר יקבל עדיפות. לשם כך יש צורך להבין את הלקוח בצורה טובה יותר, ולהתאים לו את התוכן.

 

צורת הגשת התוכן:
צורות מעניינות יותר של הגשת תוכן יקבלו עדיפות, כגון מחשבונים, או תוכן מותאם אישית ללקוח. כבר עכשיו אנחנו רואים נסיונות ראשונים לרתום את ה- AI כדי להגיש לגולש תוכן שמותאם אישית למאפיינים שלו. מה שנטפליקס עושים לאורך שנים, נראה גם באתרים עסקיים מהשורה.

 

תחום חדש – Content Blocks:
בסופו של יום ה- AI מסתמך על מקורות שנכתבו. קשה כיום להבין על מה מתבסס ה- AI כאשר הוא בוחר את התוכן שישתמש בו. אך ככל שהפעילות תתרחב, מקדמי אתרים מובילים יצליחו להבין כיצד להנגיש ל- AI את התוכן, ולגרום למותגים להופיע בתשובות הערוכות של ה- AI. יתבסס תחום שלם של יצירת תוכן בצורת יחידות תוכן קלות לאיסוף ועיבוד על ידי מערכות ה- AI.

אז האם להשקיע ב- SEO?

התשובה היא…כן… אבל ההשקעה צריכה להיעשות בצורה חכמה.  כנראה שבעוד שנה או שנתיים הקידום האורגני יקבל שם אחר, אבל בכל מקרה, מותגים שירצו לשמור על הובלה, להשיג חשיפה לקהל רחב של לקוחות, ולהשיג תנועה אורגנית, יהיו חייבים להמשיך להשקיע ביצירת תוכן איכותי, בצורות חדשות של הגשה, ובהתאמות ל- AI.

הקידום האורגני יהיה מורכב יותר, ויתאפשר יותר לעסקים עם משאבים גדולים יותר, או לעסקים שרוצים באמת לפרוץ קדימה. הוא יהיה יהיה הוליסטי יותר, כשהוא משתלב במסרים השיווקיים הרחבים של החברה, יעבוד עם אנשי מכירות באופן הדוק כדי להבין את הלקוחות, ויצטרך יצירתיות גבוהה בהרבה.

בקיצור מי שרוצה להשקיע כיום ב- SEO, צריך לחפש פחות "טכנאי SEO" – שמתמקדים בעבודה טכנית כדי לענות על הפרמטרים של גוגל, ונראה יותר "אומני SEO" שמביאים יצירתיות, משלבים מערכות טכנולוגיות מתקדמות (כולל ה- AI בעצמו), ועבודה צמודה עם כל מערך השיווק כדי לייצר ערך מרבי.

דן מייזליש

הכותב הוא דן מייזליש

שותף ומוביל תחום נכסים דיגיטליים, ב- Bright, סוכנות שיווק ומיתוג.

באיזו מידה הכתבה סייעה לך?
למאמרים נוספים באותו נושא:
דילוג לתוכן