מלחמות AI: כיצד ייראה ה-SEO ב-2023

בינה מלאכותית

איזו ברירה הייתה לנו? היינו עבדים של האלגוריתם, ולא היה ניתן להשביע את הרעב שלנו. המנוע דרש שנגיש אל קרבו עוד ועוד תוכן, ואנחנו שיחקנו את המשחק. כתוצאה מכך התרגלנו לכמויות אדירות (ולרוב לא רלוונטיות) של תוכן. עד שה- AI נכנס לחיינו, ושינה את הדרך בה הדברים עובדים. אבל כיצד? זוהי תמונת המצב של עולם ה- SEO לשנת 2023 והלאה.

מרוב תוכן לא רואים את הגולש

כאשר גוגל הגיחה לעולם היא שינתה אותו. במהירות היא הדיחה את כל מנועי החיפוש שהיו קיימים, ובזכות שיטת הדירוג החדשנית שלה, הפכה במהרה לשער הגישה הראשי לאינטרנט. אבל עם חלוף השנים, האלגוריתם שלה עודד יצירת תכנים ארוכים, חזרתיים ומשעממים שהציפו את האינטרנט, ובפירוש גרמו "לזיהום תוכן". קשה לדמיין את זה, אבל ייתכן והאינטרנט שאנו מכירים היה נראה אחרת לחלוטין אם גוגל הייתה בונה את האלגוריתם שלה באופן שונה. 

האלגוריתם הראשוני היה מאוד בסיסי וצפוי – הוא ספר את כמות ההופעות של מילות המפתח בטקסט, קישורים, ועוד כמה פרמטרים, אשר סימנו לגוגל מה אמור להיות טקסט מעניין עבור הגולש. בהתחלה זה באמת עבד, גוגל הפך למנוע החיפוש המוביל, כשהוא משאיר מאחור את yahoo ואחרים. אבל אז התפתח המקצוע של מקדמי האתרים. אלה למדו את האלגוריתם והבינו את הפרמטרים. בהתאם הם יצרו טקסטים שיהיו "מעניינים" למנוע החיפוש, אך לא לגולשים. בשלב מסוים היית יכול ליצור טקסטים חסרי משמעות לחלוטין לגולש, אך שיופיעו במקום הראשון בתוצאות. חווית הלקוח נפגמה, וגוגל הייתה חייבת לעדכן את האלגוריתם כדי שיהיה "חכם יותר". 

מאז נערך משחק חתול ועכבר. גוגל מוסיפה ומשנה פרמטרים באלגוריתם, ומקדמי האתרים מזהים אותם, ומתאימים את התוכן. אחד מהתוצרים הנלווים מהשנים האחרונות הם תכנים ארוכים ללא תקנה, שנופחו רק כדי למצוא חן בעיני האלגוריתם. היה בזה היגיון, אבל מבחינת חווית לקוח, אין ספק שהאינטרנט טובע כיום בכמות תכנים מוגזמת לחלוטין. כל כתבה מקודמת אורגנית שתקראו, בכל נושא, תתחיל ברקע כללי על הנושא, במקום להגיע ישר ולעניין – תוצאה ישירה של פרקטיקות קידום אתרים

מחשב נגד אדם (ואדם נגד מחשב)

בשנתיים  האחרונות גוגל התחילה לתקן את דרכיה, ועשתה שינויים משמעותיים בדרך בה האלגוריתם שלה מנסה לצפות מה חשוב ומעניין לגולש. פרמטרים לגבי הדרך בה הגולש נמצא באינטראקציה עם האתר נכנסו למשחק (לדוגמא, צפיה בוידאו באתר). האלגוריתם כיום גם מעודד ארגון של תכנים בצורה לוגית, ונלחם בתוכן משוכפל וחזרתי. אך השינוי המשמעותי ביותר התחולל כאשר במהלך 2021, גוגל החלה להכניס בהדרגה את מערכת ה- AI שלה כדי לקבוע האם תוכן רלוונטי לכל חיפוש (עם הרבה יותר מיקוד בגולש הספציפי). 

מה ההבדל בין AI לאלגוריתם המסורתי? באלגוריתם המסורתי יש צורך באנליסט, בן אנוש, שיעלה השערה לגבי פרמטר מסוים שיהיה חשוב לתוצאות החיפוש. לדוגמא, זמן השהיה של גולש באתר. הוא יבדוק האם יש קורלציה בין השניים, יבין על בסיס נתונים היסטוריים עד כמה היא חזקה, ויחליט מה תהיה ההשפעה שלה על החיפוש. ה- AI למעשה עושה את כל התהליך הזה בעצמו. הוא לומד לבד מהם הפרמטרים החשובים, ויכול לעשות זאת ברמות מפורטות הרבה יותר מאשר הגורם האנושי. 

ה- AI הוכיח את עצמו בגוגל (בכל זאת, מדובר באותה טכנולוגיה שיודעת להפוך היום משפטים לתמונות מרשימות). הוא החל רק כמרכיב קטן מהאלגוריתם הכללי, אך ככל שהזמן עובר הוא תופס חלק נכבד יותר. 

בהדרגה, יכולות ה- AI הגיעו לשוק הרחב, וישנם מספר לא מועט של כלים המאפשרים ליצור תכנים כמעט בלחיצת כפתור. מקדמי האתרים אימצו אותם במהירות, וגוגל מצדה הכריזה עליהם מלחמת חורמה. עדכון מנוע החיפוש האחרון של גוגל מוקדש בחלקו הגדול לפסילת תכנים שברור שנוצרו על ידי מערכת AI. 

המשמעות של כל זה עבור מנהלי שיווק

אנחנו למעשה נכנסים לעידן חדש של מלחמות AI, בכל פעם שמערכת אחת תעשה התקדמות בזיהוי תוכן AI, סביר להניח שנראה את המערכות של הצד שכנגד משפרות את יכולת הכתיבה שלהן. מה שבעבר היה עניין לבני אנוש, הופך בעיקר לעבודה טכנית של מערכות.
האם אנחנו עומדים פעם נוספת בפני מערכה שתביא להצפה של תכנים מיותרים, רק הפעם יווצרו על ידי בינה מלאכותית?

בתוצאה הסופית, זה יהיה האדם שב- SEO שינצח. כמו במערכות לחימה מורכבות, בסוף הגורם האנושי הוא זה שיודע להיות יצירתי, לחשוב על טכניקות חדשות לחלוטין ולחדש – ובעיקר להבין את האדם שמנגד. זה תמיד מה שבידל אנשי/ות SEO טובים/ות מהיתר – להבין שכאשר כולם עושים משהו אחד, זה הזמן  לעשות דברים אחרת. 

הזמן ל- SEO הוליסטי

ככל שמערכות אוטומטיות יתפסו מקום בעבודת ה- SEO הרגילה, התחום הזה יהפוך יותר ל- "אומנות ה-SEO" מאשר "טכנאי SEO".
לדוגמא:

  • תוכן ממוקד: ככל שהתוכן הופך להיות דומה יותר, גוגל מתבססת יותר על סממנים אחרים – מהירות אתרים, זמן גלישה ועוד. זה עדיין לא הזמן לנטוש את עולם התוכן, אך יש חשיבות גוברת לספק תוכן בצורה ממוקדת, בהירה וזורמת.
  • חווית גולש: שילוב של וידאו ותוכן שמושך את הגולש לאינטראקציה, הופך לגורם מכריע בהצלחה.
  • סדר בנתונים: ככל שגוגל זונחת את הטקסטים הארוכים, ומציגה דרכים חדשות להצגת תוכן (שאלות ותשובות, טבלאות ועוד), עלינו למצוא דרכים לארגן את המידע באתרים כך שיהיה קל לאיסוף, הגשה והצגה.

בסופו של דבר, ה- SEO, שלעיתים קרובות היה אח חורג במערך הדיגילטי, הופך לחלק בלתי נפרד ממערך השיווק הדיגיטלי – הוא צריך להיות חלק מחווית הלקוח, להוביל UX חכם המעודד מעורבות גבוהה, ולדבר באותה שפה של המותג, עם תכנים שמשלבים בין תוכן שיווקי לבין ערך ללקוח בצורה חכמה וידידותית ללקוח. 

בקיצור, העתיד הוא SEO הוליסטי.

באיזו מידה הכתבה סייעה לך?
למאמרים נוספים באותו נושא:
דילוג לתוכן